Byť verným sa (ne)oplatí...

 

15.10.2013 - Michal Frolo

Príjemný nedeľný večer pri televízii je už niekoľkýkrát prerušený blokom nekonečných reklám. Poznáte to, človek ma pocit, že reklamy trvajú viac než samotný film.

Dominancia reklám telekomunikačných operátorov nabere pred vianočným obdobím (najkľúčovejším z pohľadu operátorov) hrozivý ráz. Ich reklamy dávno nie sú o ponuke, sú odkazom, ktorý nám ukazuje, že najférovejších, najlacnejších a najrodinnejších operátorov máme minimálne troch. Normálne by sa mali hanbiť všetci, ktorí využívajú služby len dvoch, či nebodaj len jedného z nich. Alebo nie?

V televízii práve letí reklama, ktorá hovorí, že byť verným sa oplatí. Trochu sa pousmejem, načo sa vedľa sediaca priateľka na mňa začudovane pozrie a určite si myslí svoje. Štandardne je vyššie uvedené tvrdenie určite pravdivé, ale je tomu tak aj v telekomunikáciách?

Za šesť rokov práce u operátora sa ma veľa ľudí pýtalo, ktorý operátor je najvýhodnejší. Na ich otázku som samozrejme vždy s úsmevom odpovedal, že ten „náš“. Časom, napriek tomu, že som bol stále zamestnancom jedného z nich, zložil som zo seba tie ružové (oranžové či modré) okuliare a rýchlo mi došlo, že to je tak, ako všade, o biznise.
Teraz, keď sa moje pracovné väzby k operátorovi rozpadli, chodí za mnou možno ešte viac ľudí s otázkou, ktorý operátor je teda najvýhodnejší. Stal som sa dokonca súčasťou búrlivej diskusie troch známych – oranžového, ružového aj modrého zákazníka, o tom, kto je najlačnejší a najlepší.
„Mišo, už keď si odtiaľ preč, priznaj, kto je najvýhodnejší.“ Na pľac padla jasná otázka, ktorá by mala mať jednoznačnú odpoveď.
„Najvýhodnejšiu ponuku štandardne dostanete od operátora, ktorého nevyužívate.“ - odpovedám. Začudovane sa na mňa pozreli všetci traja.
„Ako je to možné?“ - pýta sa kamarát. „Však byť verným sa oplatí.“
„Čo si dostal od svojho operátora za predĺženie zmluvy?“ - pýtam sa.
„Plyšáka a dve perá,“ - odpovedá zahanbený.

Na telekomunikačnom trhu za posledných pár rokov došlo k dvom dôležitým faktom – operátori začali ponúkať univerzálne „flatové riešenia“ - tie tzv. (ne)obmedzené paušály, ktoré sa líšia len svojou obmedzenosťou pri volaniach, SMS či dátach. Druhým, oveľa dôležitejším faktom sa stala penetrácia simkariet (čísel), ktorá už ďaleko prevyšuje 100% a teda na každého z nás, batoľa čí dôchodcu, vychádza v prepočte viac, ako jedno telefónne číslo.

Možno si spomínate na obdobia s dvomi telefónmi u jedného operátora. S jedným z nich ste volali v rámci siete, s druhým do iných sieti. Pripadne s jedným v silnej prevádzke, s druhým v slabej. Toto však v časoch (ne)obmedzených paušálov stráca logiku a štandardnému zákazníkovi bude stačiť jedno číslo, jeden telefón. Toto je však škrt cez rozpočet výnosom operátorov a začínajú si uvedomovať, že nárast zákazníkov, ktorý by kompenzoval klesajúce ceny, môžu dosiahnuť len tým, že „potiahnu“ zákazníka od iného operátora. Na to, aby tak spravili, dajú novému zákazníkovi lepšiu cenu, ako svojmu vernému.

Už asi viete, ako to je s tou vernosťou u operátora.

„Aha, takže som mal asi prejsť od môjho operátora k druhému, že?“ - pýta sa kamarát, ktorého rýchlo prešla radosť z plyšáka a dvoch pier s logom operátora.
Možno ta istá otázka napadla teraz aj Vás – je jedno, či ste majiteľ firmy čí hlava rodiny, je veľmi pravdepodobné, že keby ste prešli k Vášmu súčasnému operátorovi od iného, platili by ste menej, ako platíte teraz.
Na jednej strane potreba usporiť nejaké tie eurá a pocit podvodu od svojho súčasného operátora, na druhej strane zvyk, či dobré vzťahy na predajnom mieste. Čo teda treba robiť?

Kľúčovou vecou je, aby ste u svojho súčasného operátora dostali minimálne tak dobre podmienky, ako by dostal nový zákazník. Aby sa naozaj potvrdilo, že byť verným sa oplatí. Netrúfate si na to?

Oslovte nás, vieme ako na to!